Der kommer flere og flere videnskabelige forklaringer på, hvorfor Walk & Talk er så meget bedre end at sidde inde – og ned – og have psykologiske / terapeutiske /coaching-samtaler
Her er endnu flere begrundelser for, hvorfor du skal vælge Walk & Talk.
✅ Walk & Talk under en terapi-session hjælper kunden med at løsne op.
✅ Walk & Talk styrker kundens forbindelse mellem krop og sind
✅ Walk & Talk, side om side, gør det nemmere at åbne op.
✅ Kunder opnår en større følelse af overordnet velvære gennem Walk & Talk
✅ Processen med klientens selvopdagelse fremmes på en mere holistisk måde gennem walk and talk-terapi
✅ Walk & Talk fremmer oplevelsen af ligeværdighed mellem de to parter
✅ At være udendørs under en Walk & Talk øger den terapeutiske proces
✅ Walk & Talk opmuntrer dybere måder at tænke på
✅ Walk & Talk er mindre skræmmende for kunderne sammenlignet med samtaler, der foregår indendørs
✅ Gennem Walk & Talk er den overordnede rådgivningsproces forbedret
✅ Mangel på øjenkontakt er mindre intimiderende for kunden
✅ Kunder løser problemer hurtigere med Walk & Talk, sammenlignet med indendørs samtaler.
Samtaleteknikken er også vigtig.
Studierne fortæller ikke noget om, hvilke samtaleteknikker, der er anvendt.
Men samtaleteknikken og coachens / psykologens dygtighed, retoriske evner, og viden om samtaleteknik er naturligvis også vigtige her.
Der er så langt fra nok, at kunne stille spørgsmål [og forvente svar].
Det vil give samtalen et indtryk af ”ekspert” overfor ”ikke-ekspert” eller mindst en uligeværdig dialog.
Samtalen skulle gerne føles som en relativ ligeværdig oplevelse for kunden / klienten.
Det samme gælder begrebet ”taletur” og andre ”samtaleteknikker”.
Her er et par eksempler:
Taletur:
– at coachen med sin optrænede intuition ved hvornår der skal taleskiftes. Hvor meget snor, der skal gives.
Turkonstruktion:
– emneskift, når et emne synes udtømt.
Op- og nedtoning:
– så sproget ikke bliver kedeligt, men at samtalen bliver mest mulig levende, farverigt og engagerende. Tilpasset emnet og personen, man sidder overfor, naturligvis.
Ytringspar:
– at ”kalde” på en reaktion og en sproglig handling fra den anden. Viser anerkendelse.
Pauser:
– Pauser er vigtige i en samtale. Her træder den optrænede intuition også ind, og ellers skal pausen italesættes. Pausen giver mulighed for at ”fordøje” det sagte.
Et åndehul.
Reparationer:
– er tøvelyde, gentagelser og hvis der køres i ring. Der bør være så få som muligt af disse.
Gambitter:
– Småord, korte vendinger og sætninger, som bruges til at åbne en samtale og til at styre taleturen.
Undertekster:
– det usagte. Det mellem linierne. Her kommer intuition og erfaring virkelig til sin ret.
Sokratisk dialetik
– Fx at få kunden / klienten til definere værdier, begreber, at vende det væsentlige mod kunden / kienten, for at skabe bevidsthed om det ubevidste, og dermed opnår en ”sand erkendelse”.
Du kan læse mere om Walk & Talk her:
www.andtalk.dk/walk-talk-fremfor-at-sidde-til-et-moede-og-naar-du-skal-holde-mus/
www.andtalk.dk/walk-talk-coaching-til-moeder-paa-jobbet-terapi-og-samtaler/
www.andtalk.dk/walk-and-talk-gaa-er-bedre-end-at-sidde/
www.andtalk.dk/walk-talk-dit-naeste-skridt-dit-bedste-skridt/
Kilder om Walk And Talk
Stephanie Revell
Senior Lecturer on Counselling and Psychotherapy programmes at the University of Cumbria.
John McLeod
Professor of Psychology at the University of Oslo, and Emeritus Professor of Counselling at the University of Abertay.