Uddannelse af Trivselsvejledere
i organisationen.
Giv mig 5 af dine ansatte i 5 dage, -/+ det løse, og jeg skal sørge for, at de kommer til at trives i så høj en grad, at de finder det sjovt og meningsfyldt at gå på arbejde, og ikke har lyst til at skifte arbejdsplads foreløbig.
Fakta:
Veluddannede medarbejdere, der stortrives, er medarbejdere, der gerne går gennem ild og vand, og samtidig passer godt på sig selv og hinanden.
Dét kan ses på bundlinjen.
Med andre ord: medarbejdere som stortrives, er guld værd for organisationen. Når medarbejdere føler sig værdsatte og anerkendte, bliver de mere innovative og løsningsorienterede, hvilket leder til bedre beslutningstagninger og øget effektivitet.
Denne positive dynamik bidrager til en stærkere virksomhedskultur, hvor medarbejderne ikke kun arbejder hårdt – men uden at slide sig ned – men også støtter hinanden, hvilket skaber et resilient miljø, der kan modstå både interne og eksterne udfordringer og problemer.
Investeringer i medarbejdertrivsel er derfor ikke bare etisk og moralsk rigtigt, men også økonomisk fornuftigt.
Det koster kassen, når en ansat skal opsiges og en ny skal ansættes.
Det er dyrt at skulle opsige og ansætte en ny ansat.
Her er nogle beregninger, og andre har fundet frem, at det koster i omegnen af 5-6 måneders ekstra løn at ansætte en ny medarbejder.
Så en relativ lille investering i trivsel, er hurtigt tjent hjem.
På 5 dage vil dine ansatte lære om de mekanismer, der skal til for at skabe den mest resiliente* arbejdsplads:
1. Positiv Psykologi
Dine ansatte lærer om Positiv Psykologi, som er Videnskaben Om Menneskelig Trivsel – også på arbejdspladsen. Undervisning i og refleksion over, hvordan Positiv Psykologi passer ind på præcis jeres arbejdsplads. Der arbejdes med styrker og værdier, og der øves i hvordan man bruger dem i hverdagen. Både hos sig selv og hos sine kolleger.
2. Værdier, både de personlige og dem, der er på arbejdspladsen
Værdier på arbejdspladsen er kompasnålen for enhver organisation. Der læres og skabes forståelse for, hvordan de – værdierne – implementeres i dagligdagen. Værdier, der blot står i personalehåndbogen eller på væggene i direktionsgangen, har ikke den store virkning.
Værdier, der er indarbejdet og lever i organisationen, er fyrtårne for enhver organisation, og jo bedre man kender firmaets værdier og kan definere dem i fællesskab, des stærkere står alle parter.
3. Stress, stressforebyggelse og stresshåndtering
Stress og stressbelastninger er én af de allerstørste* negative faktorer på arbejdsmarkedet i dag.
Belastningen bliver ikke mindre i fremtiden.
WHO mener, at depression – ofte udløst af stress – bliver den største årsag til fravær på arbejdsmarkedet om få år.
Den virksomhed og organisation, der forstår at håndtere dette bedst muligt, og som har det bedste arbejdsmiljø, vinder ikke kun økonomisk, men vinder også kampen om det bedste personale.
Sunde og raske medarbejdere er et must for enhver arbejdsplads. Jo før der sættes ind, hvis en kollega bliver ramt, jo nemmere og hurtigere, vil den ansatte være tilbage på jobbet.
På kurset lærer personalet om hvordan man både forebygger og spotter begyndende, negativ stress hos sine kolleger, og hvordan man handler på det. Vi kommer ind på symptomer, samtaler og hvordan man hjælper hinanden.
4. Samtaler, stærkere kommunikation og kunsten at lytte – Coachingpsykologien.
Stærkere kommunikation. Samtaler om det væsentlige, med udgangspunkt i filosofisk dialog og protreptiske* samtaler, øves der i at føre den væsenlige samtale.
Når vi taler om det væsentlige, begynder vi at forstå os selv og hinanden bedre. Også på organisationsniveau.
5. Manifest og Psykologisk Tryghed på arbejdspladsen
Et manifest på arbejdspladsen er en slags “missionserklæring”, der beskriver virksomhedens kerneværdier, mål og arbejdskultur. Det fungerer som en vejledning, der hjælper alle ansatte med at forstå, hvad virksomheden står for og hvordan man bør agere for at skabe en positiv og produktiv arbejdsplads.
Manifestet udarbejdes af de ansatte – uden alt for meget indblanding fra ledelsen – og har til formål at opmuntre til teamwork, respekt og innovation, og sikrer, at alle arbejder mod fælles trivsel og mål.
Ved at have klare retningslinjer og principper vil de ansatte opleve sig mere engagerede og motiverede, da de præcist ved, hvad der forventes af dem og hvordan deres bidrag understøtter virksomhedens overordnede succes.
Og så fordi, at de selv har valgt hvordan kulturen skal være.
Der tages i høj grad udgangspunkt i Amy Edmondsons teori om Psykologisk Tryghed.
6. LEGO® SERIOUS PLAY™
LEGO® SERIOUS PLAY™. Et strategiværktøj til at arbejde med værdier og kommunikation. Udviklet af LEGO (sammen med forskere) som bruger LSP i deres interne lederuddannelse. LEGO® SERIOUS PLAY™ metoden og tilgangen er “hands-on og minds-on” læring, og giver en dybere og mere meningsfuld forståelse af verden og dens muligheder.
LEGO® SERIOUS PLAY™ begynder med antagelsen om, at svarene allerede er i rummet, og opfordrer deltagerne til at tænke med hænder. Alle deltagere har på denne måde en stemme (altså ikke kun de verbalt stærke) og får fortalt deres version af problemerne.
LEGO® SERIOUS PLAY™ gør teamets grundliggende antagelser mere tydelige og sætter disse antagelser i et større perspektiv.
Hermed er alle med til at bygge den fremtid, som de ønsker for teamet, virksomheden eller organisationen.
Dette giver en helt unik oplevelse i teamet, som giver den størst mulige grobund for trivsel og arbejdsglæde i fremtiden.
Bedre produktivitet
Når man har ansatte med det højeste medarbejderengagement, betyder det:
– 12% stigning i kundetilfredshed
– 16% stigning i rentabiliteten
– 18% stigning i produktiviteten
– 25% lavere personaleomsætning
– 49% færre ulykker
– 27% mindre svind
– 37% lavere sygefravær
– 41% færre fejl i fht. patientsikkerhed
– 60% stigning i kvalitet
(kilde Gallup, 2009, blandt 950.000 ansatte)
Små hold, større udbytte.
I lærer om:
– Evidensbaserede teorier og værktøjer om stress, trivsel, depression og angst
– Positiv Psykologi
– Værdibaseret forståelse
– Hvad der skaber arbejdsglæde
– Styrkebaserede coaching
– Værdier på arbejdspladsen og hvorfor de vigtige
– Konflikthåndtering
– Hvad er din rolle og hvad bliver dit ansvar som stress og trivselsvejleder
Præventive indsatser
– Sådan ser en god arbejdsplads ud
– Sådan er du med til ændre din arbejdsplads til det bedre
– Coach dine kolleger til mere modstandskraft
Når en kollega er stressramt:
– Sådan ser man faresignalerne hos sine kolleger
– Hjælp og støtte til dine kolleger, der er sygemeldt eller som er tæt på at være stressramt.
– Få kollegaen tilbage på jobbet på den rigtige måde
Udover den rent faglige uddannelse, vil der også være en stor grad af personlig udvikling i forløbet.
Pris for 5 dage for op til 5 ansatte.
Inkl. opfølgning efter kurset:
3 timers opfølgning efter 1 og efter 2 måneder.
50.000 kr (+ moms)
Ønskes flere ansatte på kurset, laves der flere hold.
*Resilient = psykologisk kapital, psykologisk modstandskraft = evnen til komme sig efter udfordringer og svære oplevelser. Evnen til, tankemæssigt, at betragte disse udfordringer og svære oplevelser, på den sundeste mulige måde. Og tage ved lære, så vi bliver bedre til at navigere gennem livet, sige til og fra.
*Stress: omkostninger pr. dag, pr. sygemelding: 2.000 kr.
– ofte stressede: 9%
– af og til stressede: 33%
Tal fra Sundhedsstyrelsen, Statens Institut for Folkesundhed og Forskningscenter for Arbejdsmiljø 2007.
Yderligere data: www.institut-for-stress.dk/stress/stress-i-tal.
*Protreptik er udviklet af en af vores allerdygtigste ledelsesfilosofer; professor Ole Fogh Kirkeby.
Protreptik betyder ”At vende (det væsentlige) mod mennesket selv!”. Det væsentlige, er værdier.
Og teorien er; at jeg hører mig selv sige, det som jeg tænker på, og når jeg begynder at forstå det, jeg har sagt, så ved jeg hvem jeg er.”
Kontakt og spørgsmål:
Niels@andtalk.dk
Kilder:
http://politiken.dk/debat/art5612715/De-nye-tal-er-alvorlige-sager-det-ligner-en-stress-epidemi
www.stressforeningen.dk
www.arbejdsmiljoforskning.dk
http://www.si-folkesundhed.dk/upload/susy_2010_2_2_stress.pdf
http://www.institut-for-stress.dk/sites/default/files/attachment/hvidbog-mentalt-helbred-sygefrav%C3%A6r-tilbagevendes-til-arbejde.pdf
http://www.ugebreveta4.dk/stress-koster-jobbet_18988.aspx
http://hrguiden.online/?p=14253