Tæl baglæns, og undgå dermed overspringshandlinger.
Ja, det kan lyde meget mærkeligt.
Lad mig forklare.
Hvis du er lidt – eller meget – lige som mig, så har du det måske også nemt ved at lade dig distrahere og foretage overspringshandlinger.
Enten fordi du har svært ved at holde fokus, måske er opgave kedelig eller måske er der noget, der mere tiltrækkende, som ikke har med opgaven at gøre.
Uanset, så springer jeg frem og tilbage mellem opgave og ikke-opgave, som er lig af spildtid.
Meget spildtid!
Det er værst, når jeg sidder hjemme, hvor jeg kan ordne vasketøj, pudse vinduer, bage eller pudse sko.
Der er to problemer med overspringshandlinger.
Den første er, at du er længe om at få lavet opgaven, ganske enkelt
Den anden er, at du er endnu længere tid om opgaven, fordi, når du afbryder og skal tilbage til opgaven igen, så varer det lidt ekstra tid før, du er oppe i omdrejninger igen og atter er fokuseret nok på din opgave.
Tryk her og læs om selvledelse!
Her er tricket, som har en lidt af et metakognitiv tilsnit.
Når dine tanker, og dermed din opmærksomhed flytter sig fra din opgave, til noget helt andet (lysten til overspringshandlingen) så skal du tælle baglæns fra 10 til 1, og ”se” tallene for dig, og når du når 1, så vender du tilbage til opgaven igen.
Hvad??? – tænker du? Hvorfor kan dét have en virkning?
Det kan det, fordi, når du skal fokuserer på at tælle baglæns, og dermed afbryder du din opmærksomhed fra selve tanker om overspringshandlingen, fordi det kræver lidt koncentration at tælle baglæns, når du skal ”se” cifrene for dig.
Nu er det meget nemmere komme i gang med opgaven igen.
Du kan også prøve om at tælle baglæns fra 5 til 1.
Så er det, for mig, ofte nemmere at komme i gang igen. Men find selv ud af, hvor du skal tælle fra.
Metakognition.
Metakognitiv terapi er netop at flytte opmærksomheden fra nogle (negative) tanker til noget andet, så man ikke hænger fast i det negative tankemønster.
Lysten til overspringshandlingen indbefatter nødvendigvis ikke negative tanker – det gør det ikke hos mig – men det dine tanker, der kontrollen over dig. Det er i stedet dig, der skal tage kontrollen over din tanker, og dermed dig, der skal kontrollerer hvad du skal have fokus på: nemlig din opgave.
God fornøjelse.
Inspiration:
Deborah Brandon, PhD, professor in the Mathematical Sciences Department at Carnegie Mellon University, fra bogen: “But My Brain Had Other Ideas: A Memoir of Recovery from Brain Injury,”