Social intelligens* er en dybtgående evne, der spiller en afgørende rolle i, hvordan du interagerer med og forstår andre mennesker – og dermed hvordan du trives.
Både privat og professionelt.
I modsætning til at fokusere primært på intellektuelle evner som logik og analytisk tænkning, centrerer social intelligens sig om de interpersonelle – det, der sker mellem mennesker – og sociale aspekter af menneskelig adfærd. Med andre ord, hvordan vi forstår og interagerer med andre, vores evne til at aflæse og reagere på andres følelser og adfærd, samt at navigere i sociale situationer med indsigt og empati.
Det handler om at forstå det komplekse spil af sociale dynamikker og at anvende denne forståelse til at skabe positive relationer.
Denne form for intelligens er afgørende i dagligdags sociale interaktioner, i professionelle sammenhænge og især inden for områder som psykologi, coachingpsykologi og terapi, hvor evnen til at forstå andre, er ekstrem vigtig.
Tryk her og hør om Martin Buber: Jeg Og Du.
Kernen i social intelligens
Kernen i social intelligens er evnen til effektivt at navigere i komplekse sociale relationer og miljøer.
Dette indebærer en dyb forståelse af sociale dynamikker og evnen til at tilpasse sig forskellige sociale situationer, når det er bedst. Når vi har en høj social intelligens, kan vi ikke blot aflæse og forstå andres følelser og intentioner, men også reagere passende på disse observationer.
Vi er i stand til at identificere selv de mindste og fineste nuancer i menneskelig adfærd og sprog, hvilket gør os dygtige til at navigere i sociale netværk og skabe positive, støttende og sunde relationer.
Selvbevidsthed og Social Intelligens
At forstå dine egne følelser, dine styrker og dine svagheder, og hvordan disse påvirker andre, er en vigtig del af at udvikle og anvende social intelligens. Selvbevidsthed fører til bedre selvregulering i sociale interaktioner, hvilket gør det muligt for individet at opretholde harmoni og undgå unødvendige konflikter.
Desuden spiller dine evner til at kommunikere, en central rolle i social intelligens. Det handler ikke kun om, hvad der bliver sagt eller fine, ”uforståelige fremmedord”, men også om, hvordan det bliver sagt. Der handler også om, hvordan du, sprogligt, møder den anden.
Effektiv kommunikation indebærer både verbal og non-verbal kommunikation – at kunne udtrykke sig klart og lytte aktivt, samtidig med at man er opmærksom på og reagerer på kropssprog og andre non-verbale signaler. Omend kropssproget betyder mindre i dag, end man troede før.
Social intelligens er derfor ikke kun nyttig i personlige relationer, men spiller også en afgørende rolle i professionelle sammenhænge.
Det hjælper individer med at opbygge netværk, lede teams effektivt, og navigere i komplekse arbejdsmiljøer. At udvikle og finpudse social intelligens kan således føre til mere tilfredsstillende personlige relationer og større succes i arbejdslivet.
Er Social Intelligens medfødt?
Kan man så træne Social Intelligens eller det medfødt?
Ja, er det korte svar, til begge spørgemål.
Som med al anden intelligens, så kan nogen være født med stærkere evner, også i denne retning.
Men os ”almindelige og gennemsnitlige” mennesker, kan sagtens øve os i at blive bedre.
Langt bedre, endda.
Selvbevidsthed og social intelligens
Selvbevidsthed er en af de sværeste ting og derfor også den mest vigtige øvelse , når du skal arbejde med din sociale intelligens: der indebærer en dyb forståelse af dine egne følelser, dine mere eller mindre skjulte motiver og adfærds- og tankemønstre.
Det er evnen til at anerkende, hvordan dine egne tanker følelser og handlinger påvirker dig selv og dem omkring dig. En person med høj social intelligens bruger denne indsigt til at reflektere over og justere sin adfærd i sociale interaktioner, og det skal du også.
Du bliver bedre og bedre til at forstå, hvornår og hvordan dine ord og handlinger kan have en mere eller mindre positiv eller negativ indvirkning på andre, og på den måde vil du blive bedre og bedre til navigere mere hensigtsmæssigt og empatisk overfor andre. Dette niveau af selvindsigt er afgørende for at opbygge stærke, sunde relationer og for at kunne reagere passende i forskelligartede sociale kontekster.
Den mere konkrete øvelse går ud på, at du reflektere over dine møder med andre mennesker.
Skriv ned, lav en dagbog, om nødvendigt.
Hvilke tanker og følelser oplevede du? Hvad gjorde du af gode ting og hvad fungerede ikke, hvad skal du gøre en anden gang. Vær kritisk overfor dig selv, men ikke hård!
Empatien og Social Intelligens
At øve empati ved at sætte sig i andres sted og se verden fra deres perspektiv, især hos dem, vi måske ikke umiddelbart forstår eller er enige med, er en essentiel del af personlig og social udvikling, herunder også din sociale intelligens.
Denne praksis kan udøves i hverdagen ved aktivt at være opmærksom på andres følelser og reaktioner på dig, og forsøge at forstå, hvad der driver deres adfærd og holdninger. Det handler om at tage et skridt tilbage fra dine egne forudindtagede meninger og i stedet se situationer gennem andres øjne, forstå deres baggrunde, erfaringer og motivationer.
Når vi engagerer os i denne proces, begynder vi at se andres holdninger i et bredere og anderledes perspektiv. Det hjælper os ikke kun med at udvikle en dybere forståelse for forskellige synspunkter, men også med at nedbryde vores egne fordomme og begrænsede opfattelser.
Empati indebærer også en indsats for at tolke og forstå andres tone og adfærd, selv når de adskiller sig markant fra vores egen. Dette kan være udfordrende og kræver ofte fuld opmærksomhed, især i begyndelsen. Det er vigtigt at udvikle evnen til at “læse mellem linjerne” og opfange de subtile nuancer i kommunikationen, der ofte ligger gemt bag ordene. Ved at gøre dette, åbner vi op for en verden af dybere menneskelig forbindelse og forståelse.
Denne praksis i empati og forståelse bidrager til vores evne til at opbygge stærkere relationer og skabe et mere harmonisk og inkluderende samfund. Det fremmer en kultur, hvor forskelle ikke blot tolereres, men værdsættes som en væsentlig del af vores fælles menneskelighed.
At lytte aktivt
Aktiv lytning er også en meget vigtig del i det at øve Social Intelligens, og som omhandler langt mere end blot at høre, hvad der bliver sagt.
Det er her, du virkelig skal engagere dig i en proces, hvor du er fuldt til stede i samtalen, med fuld opmærksomhed på den andens ord,, hvordan sproget bruges, tonaliteten og at du lytter for at forstå, langt mere end det handler om, hvad du skal svare.
Når du viser, at du aktivt lytter, så viser du ikke kun respekt overfor den anden, men du skaber også et rum, hvor dyb forståelse og empatisk forbindelse ikke bare kan blomstre, men vil blomstre.
Når du øver dig i aktiv lytning, lærer du at omgås din egne (negative?)forudindtagede meninger og vurderinger – også kaldet bias – for i stedet at fokusere på den andens perspektiv, tanker, selvforståelse og selvbillede. Dette indebærer at være opmærksom på alle nuancerne i den andens stemme, de følelser, der ligger bag ordene, og de underliggende budskaber i kommunikationen.
Det handler også om at du øver dig i at opdage, hvad der ikke bliver sagt, lige så meget som hvad der bliver sagt.
Det styrker din evne til at forstå og forholde dig til andres oplevelser og perspektiver, hvilket er afgørende for at opbygge stærke, meningsfulde relationer.
Social Intelligens og lignende begreber
Andre begreber, der anvendes i stedet for eller sammen med Social Intelligens, er Sociale Færdigheder og Undersocialisering.
Man har kendt til begreber og teorier de sidste ca. 100 år, fx via John Dewey, Lew Vygotsky, samt Bowlby og Ainsworth omkring tilknytningsteorier og til vi har Daniel Goleman, plus mange flere.
Social Intelligens i Coachinguddannelsen.
Alt ovenstående er også del i at du bliver langt mere psykologisk fleksibel, modsat mindre fastlåst i dine tankemønstre, og derfor også meget vigtig del af coachinguddannelsen, hvor coachingpsykologien.
Social intelligens er altså også en uvurderlig kompetence inden for coachingpsykologien, når det kommer til tilpasning til forskellige klienter. Dette aspekt af social intelligens indebærer at du som coach justerer din tilgang, kommunikation og strategier for at imødekomme de konkrete og unikke behov og baggrunde hos hver enkelt af dine klient.
Læs mere om uddannelsen her.
Mvh
Niels Moestrup
Kontakt:
Mail: Niels@andtalk.dk
SMS 40409547