Jeg har netop været til foredrag / oplæg /fremlægning – i forbindelse med en ph.d om hvordan man ”Styrkearbejder” med skolebørn.
På skolen.
Det var og er dybt interessant.
Man har været i gang et stykke tid, hvor både lærerne, pædagoger og naturligvis børnene er med. Helt nede fra NULte klasse.
Der samles stadig data og det er en langsommelig proces. Som sædvanlig ikke noget quickfix her.
Kan man så virkelig anvende Positiv Psykologi og Styrkearbejde, også i forhold til helt små børn?
Det bliver et meget kort og klart svar: – Ja, i allerhøjeste grad!
Dels bruger man Styrkespotting, dels Styrketest.
Hvorfor skal man så bruge Positiv Psykologi i klasserne? Fordi forskning viser, at børn som trives (bedre) også klarer sig bedre i skolen.
Når de finder ud af, at de også er nogen, så har de også nemmere ved at blive noget!
Hvor skolen måske (læs: samfundet – og måske også os forældre, ikke dig, som læser med her, men nogle af de andre ;)) har lidt travlt med, at de skal blive til noget, så vi netop glemmer at de skal være nogen.
Hvis du forstår.
Kan du, som forældre, selv Styrkearbejde med dit barn?
Ja, det kan du.
Der findes en del værkøjer, så her får du et par af dem.
1: Minder
Tal med dit barn om hvad det husker bedst og som gav den/de største glæder.
Hvad husker barnet specifikt ved oplevelsen/oplevelserne?
Hvad var størst, sjovest, bedst…?
Og hvorfor?
Lad dit barn bruge sine egne ord og pres ikke barnet i bestemte retninger.
Du kan få barnet til enten at tegne de forskellige situationer eller bygge dem i Lego.
Børn er vildt meget kreative og de kan ofte ”fortælle” om deres liv meget bedre med deres hænder end med ord.
Det du skal være opmærksom på er, hvilket værdier/styrker der kommer frem.
Fx. Nysgerrighed, humor, kreativitet, kærlighed (omsorgsfuldhed) mm….
Jo mere, du spørger ind til barnets oplevelse, des mere går det på opdagelse i sit eget univers og i sine egne følelser.
2: Energi
Hvad laver eller beskæftiger dit barn sig med, som giver det mest energi og glæde?
Det kunne være at lege med fx at lege med Lego.
Her kunne styrken være kreativitet.
Hvis det er fodbold, så kunne det være samarbejde, og hvis dit barn finder glæde i blive ved med at træne (lege) med bolden, så kunne det være styrken ”Vedholdenhed”.
Anerkend barnet for at dets indsats – måske mere frem for det opnåede resultat. At rose barnet er også ok, men kan du anerkende barnet, så er det endnu bedre. Anerkende ved at spørge ind til oplevelserne ved legen med Lego (hvad forestiller det, hvorfor er der valgt de der farve, hvad gør menneskene i husene osv osv) eller ved fodbold, ved at spørge til, hvordan hun eller han spiller og hvad der skal til for at blive bedre.
Det her er meget forenklet, men prøv at se, hvad der sker..
Du kan blandt andet læse mere her.
Og her, hvor du kan tage en styrketest med dit ældre barn.
Er du interesseret i mere viden, så er du velkommen til at kontakte mig for at høre, hvad jeg kan tilbyde dig.
Mvh
Niels Moestrup