At være leder, uanset om du er ny og grøn, og er mellemleder eller om du er leder med flere år bag dig, så er det ikke nok er at være fagspecialist.
Du skal også tage din rolle som (mellem)leder alvorlig.
Det kræver træning.
Masser af træning.
Ligesom alt andet, du vil være god til, uanset hvad det er.
Selv Tiger Woods træner sine golfslag igen og igen.
Du har med ledelse at gøre, så det skal du træne. Igen og igen
De bedste ledere gør og er oftest dette;
- Udforskende
- Nysgerrige
- Løsningssøgende
- Egenansvarlig
- Motiverende
- Fokus på den ansattes successer og styrker
1. Du har modet
…til, at se på dig selv og du er ærlig.
Også over for dig selv.
Du udfordrer dig selv som leder og menneske hver eneste dag og er ikke bleg for at påtage dig skylden for de fejl, som du måtte begå.
Og du vil begå fejl.
Pyt med det.
Du bliver kun bedre på den måde.
2. Du er ikke bange
…for tage fat i dit personale, hvor andre ville tøve.
Uanset om de gør det godt eller når der er en smutter i ny og næ.
Den værste (??) leder er konfliktsky – og de findes i stort antal.
Så hvis du gemmer dig på kontoret, så skal du altså gøre noget ved det.
Vi alle mennesker og vi består af følelser.
Også på jobbet.
Når dine ansatte har problemer, af den ene eller anden art, så har du bare at være der og hjælper dem med løsninger.
Du ved, du får det maksimale ud af dine ansatte, når de trives (ikke når de får pisken) – og at det kræver en stærk leder at hjælpe med at rydde op.
3. Opbyg tillid
…til alle i virksomheden.
Tillid er endnu en hjørnesten i ethvert sundt, produktivt og godt forhold.
De bedste ledere forstår dette.
Du ved at ord ikke er nok, men at der altid skal handling til og du lægger dig i selen for, at folk kan stole på, at du også gør det, du siger.
Når tilliden er på plads, så er det også nemmere at løse konflikter.
4. Du kender ikke alle svar
…det skal du ikke være bange for at vise og du har heller ikke altid ret.
Du må meget gerne blotte dig og vise dig sårbar – ingen er perfekte.
Du er også bare et menneske.
Når dine ansatte oplever det, vil de heller ikke være bange for at lave fejl.
Det er med til at give større grad af fællesskabsfølelse.
5. Vær autentisk
…som leder er du dig selv.
Du skal ikke forsøge at være andre eller gøre som andre.
Ord og handlinger skal stå i forhold med hvad du tænker og føler,
og det giver en høj grad af tillid og tiltro i forhold til de ansatte.
6. Vend “lederskab” på hovedet og Skab Ledere.
…det vil blandt andet sige, at du giver plads til, at alle har taletid.
Du skaber et trygt rum at tale og være i.
Du beder de ansatte om at komme med idéer til løsninger af enhver art
og du ser mere på successen frem for fiaskoen.
Når der sker fejl, så er du i stedet opmuntrende, så man bliver motiveret
til at finde nye løsninger.
Det skaber engagement, fordi den ansatte føler, at man er en del af teamet
og at man er værdsat.
7. Du er nysgerrig
…og du træner evnen til at se tingene i perspektiv, så der åbnes nye døre.
Du er ikke bange for at afprøve nye tilgange.
Du stiller dig selv spørgsmålet “Hvorfor?” til dine ansatte.
Ikke på en anklagende måde, men for at forstå og for at vise nysgerrighed.
Du lytter også og lader dine ansatte tale ud.
Ikke for at finde det rette svar, men for at forstå.
8. Fordi du er leder, skal ikke altid fylde mest
…men fremhæv dem i stedet der fortjener det, uanset hvor lille successen måtte være. Find på hvad som helst for at fejre den enkelte.
Vi vil alle sammen gerne anerkendes, og når vi gør det, så har vi følelsen af at lykkes og at vi trives.
Og af fællesskab!
9. Undgå dødsynderne
– Undvig / undgå
– Skyd skylder på andre / bebrejd andre
– Negativ kritik
10. Work-lifebalance
…du har seriøst fingeren på pulsen blandt dit personales ve og vel.
De ansatte yder det bedste, uden at stresse.
Det er som at holde øje med sin motor i bilen, om alle dele nu er lige vel smurte,
har den rette temperatur, ikke bliver presset for meget og at der jævnligt er eftertjek og kontrol.
Mit arbejde sammen med ledere
…viser, at disse 10 punkter er blandt de vigtigste og de punkter som er nemmest at holde fast i.
Brug punkterne som tjekliste eller lav din egen, inspireret af denne.
Kontakt mig hvis du vil have sparring eller hvis du vil arbejde med Styrkebaseret Ledelse, og pleje dine ansatte – og dig selv – optimalt.
Så øger du chancen for at fastholde de bedste medarbejdere og at de trives bedst muligt.
Jeg holder seminar for dit personale og uddanner, som jeg, blandt andet, har gjort for:
CBS
NOVO NORDISK
Statens Serums Institut
Herning SOSU Skole
Hjemmepleje og leder i Roskilde
Teknisk Landsforbund
Dét kan ses på bundlinien.
Mvh
Niels Moestrup
sms 40409547
mail Niels@andtal.dk