Coachingpsykologi – det højeste, faglige coachingniveau.
Coachingpsykologi omfatter en række tværfaglige, teoretiske tilgange og modeller fra psykologien og dermed de psykologiske teorier, samt filosofien, der anvendes til at guide coachingprocessen og hjælpe klienten.
På den måde, hjælper coachingpsykologien med at kunne dykke dybere ind i klientens behov og udfordringer, og dermed skabe en mere målrettet og mere effektiv forandringsproces, end man kender fra den traditionelle coachingtilgang, som fx NLP.
Du kan læse en yderligere uddybning i slutningen af denne artikel.
Her er nogle eksempler på teorier og modeller, der ofte anvendes i coachingpsykologien:
Selvbestemmelsesteorien
Selvbestemmelsesteorien fokuserer på at fremme individuel motivation og selvregulering hos klienten. Der er fokus på autonomi, kompetencer, sociale relationer og hvad der driver menneskelig adfærd og engagement, plus indre og ydre motivation.
Teorien går ud på, at ved at opfylde disse grundlæggende psykologiske behov kan individet opnå en højere grad af velvære og livstilfredshed. Den anvendes i forhold til ledelse og klinisk praksis som en måde at forstå og forbedre interaktioner i sociale og arbejdsmæssige kontekster, og for at støtte positiv adfærdsændring.
Læs mere om relationer her.
Kognitiv adfærdsterapi (KAT)
Kognitiv adfærdsterapi (KAT) er en psykologisk tilgang, der identificerer og udfordrer negative tanker, tankemønstre, tankefælder og adfærdsmønstre. Inden for coaching kan KAT anvendes til at hjælpe klienten med at identificere begrænsende overbevisninger og udvikle mere positive tanker og handlingsmønstre.
Metoden er særlig effektiv til at adressere specifikke problemområder såsom angst, depression eller stress. Gennem strukturerede samtaler og praktiske øvelser får klienten værktøjer til selv at styre sin tankeproces og dermed opnå en forbedret livskvalitet og trivsel.
ACT – Acceptance Commitment Terapi (2. generations kognitiv teori)
ACT fokuserer på at hjælpe klienter med at opnå psykologisk fleksibilitet, ved at lære at acceptere deres tanker og følelser, engagere sig i en mere værdifuld adfærd og forpligte sig til ændringer. Gennem en række øvelser og dialog arbejder man sammen med klienten på at forstå og forenkle indre oplevelser, samtidig med at der skabes en klar handlingsplan for at nå mål, der er i overensstemmelse med individets dybere værdier og ønsker.
Positiv Psykologi
Positiv Psykologi fokuserer på at identificere og fremme positive tanker, følelser, styrker og trivsel. Der er fokus på at styrke klientens selvværd, optimisme og evne til at håndtere udfordringer i livet, både dem der er lige nu og de, der kommer.
Denne tilgang benyttes ofte i en bred vifte af miljøer, fra uddannelse og erhverv til personlig udvikling og mental sundhed.
Metoderne inden for Positiv Psykologi kan inkludere værktøjer som taknemmelighedsøvelser, styrkeidentifikation og teknikker til at forbedre relationer, alt sammen med det formål at forbedre livskvaliteten
Læs mere om Positiv Psykologi her.
Læringsteorier
Forskellige læringsteorier, som f.eks. social kognitiv læringsteori, tilknytningsteori, og socialkonstruktinisme—hvor virkeligheden skabes gennem sproget—hjælpe klienten med at identificere, tilegne sig og anvende ny viden og færdigheder. Disse teorier giver en teoretisk ramme for, hvordan mennesker lærer og udvikler sig i forskellige sociale og emotionelle kontekster. For eksempel kan tilknytningsteori være nyttig i relation til at forstå dynamikken i klientens personlige relationer, mens social kognitiv teori kan anvendes til at styrke klientens selvtillid og selvregulerende evner.
Selvledelsesteori
Selvledelsesteori fokuserer på klientens evne til at tage endnu mere ansvar for eget liv og træffe beslutninger i overensstemmelse med deres værdier og mål. Selvledelsesteorien hjælper med at støtte klientens selvstyring og personlige udvikling. Denne tilgang indebærer ofte at arbejde med værktøjer som målsætning, tidshåndtering og emotionel intelligens, hvilket gør det muligt for klienten at forbedre deres beslutningstagning og håndtere livets udfordringer mere effektivt.
Narrativ teori
Narrativ teori fokuserer på at forstå individuelle oplevelser og identitet gennem personlige historier. I coaching kan denne tilgang hjælpe klienter med at udforske og omstrukturere deres personlige fortællinger for at opnå større selvforståelse og øget selvværd. Ved at undersøge og reflektere over de historier, man fortæller om sig selv, bliver det muligt at identificere begrænsende overbevisninger og erstatte dem med mere støttende og konstruktive narrativer. Dette kan føre til en mere harmonisk tilgang til livets udfordringer og muligheder, og skabe en stærkere fornemmelse af personlig sammenhæng og mening.
Protreptik
Protreptik er at vende det væsentlige – værdier – mod klienten. Det er en filosofisk tilgang, der fokuserer på værdier og hvordan klienten lever i overensstemmelse med sine værdier. Protreptikken passer fantastisk sammen med ACT, idet begge tilgange lægger vægt på psykologisk fleksibilitet og autentisk livsførelse. Gennem dybdegående samtaler og refleksionsøvelser hjælper protreptik klienten med at afdække og forstå sine grundlæggende værdier, hvilket i sidste ende vil lede til mere meningsfulde beslutninger og en forbedret følelse af personlig integritet og trivsel.
Vil du lære om coachingpsykologien og om hvordan du bruge den, så er coachinguddannelsen her, du skal investere i:
LÆS MERE HER.
Forskellen på traditionel
coaching/NLP og Coachingpsykologi
NLP – Neuro-Lingvistisk Programmering – er en tilgang, som fokuserer relativt stramt på personlig udvikling og kommunikation, og er mere teknik-orienteret frem for en videnskabelig teori-drevet tilgang. NLP, og dermed traditionel coaching – og ofte kaldet 1. og 2. generations coaching – bruger som regel et bredere spektrum af teknikker, som primært er målorienteret og løsningsfokuseret.
NLP og traditionel coaching omfatter ofte manglen på videnskabelig validering og evidensbaseret støtte for mange af dens teknikker og principper. Derudover vil NLP’s fokus på hurtige løsninger typisk overskygge behovet for en mere grundig forståelse af underliggende psykologiske faktorer, som coachingpsykologien indeholder.
NLP indeholder en række teknikker og værktøjer, såsom anker, reframing, mirroring, og modellering. En af de mest hyppige kritikker af NLP er, at mange af dens påstande og teknikker mangler solid videnskabelig støtte. Det gælder fx “foretrukne repræsentationssystemer” (visuel, auditiv osv.), ikke er veldokumenterede eller støttet af forskning.
Coachingpsykologien derimod, integrerer videnskabelige, psykologiske teorier og metoder, for at skabe en dybdegående forståelse af klientens behov og udfordringer. Så både en afhjælpning af problemer og en fremadrettet udvikling fra bunden af, og ikke en symptombehandling, men en dybere selvforståelse, resilience/psykologisk modstandskraft, velbefindende og Mental Sundhed
Reinhard Stelter – Phd og forsker på Københavns Universitet, er en af de helt store navne inden for forskning i coachingpsykologien, og kalder sin tilgang for 3. generations coaching© . Det kan inkludere anvendelse af kognitive, adfærdsmæssige, systemiske, og andre psykologiske tilgange inden for coaching.
Coachingpsykologien bruge ikke kun den kliniske psykologi, men tager også filosofi og sociologi med i sine coachingteorier og -praktiser.
Udover Professor Reinhard Stelter, som forsker i coachningpsykologien, så er Tatiana Bachkirova, også professor i coachingpsykologi og direktør for det Internationale Center for Coaching og Mentoring Studies ved Oxford Brookes University, også et af de store navne inden for feltet.
Men også Anthony Grant, University of Sydney har været banebrydende i udviklingen af evidensbaseret coaching.
Michael Neenan og Stephen Palmer, Myles Downey, Peter Hawkins mf, har også bidraget og bidrager til coachingpsykologien.
Integrativ Coaching
Man kunne kalde alt ovenstående for Integrativ Coaching.
Det vil sige man kombinerer elementer fra forskellige coachingpsykologiske tilgange, psykologiske teorier og terapeutiske discipliner, for at skabe en skræddersyet og fleksibel metode, der adresserer den enkelte klients behov på en omfattende måde.
Denne tilgang anerkender, at mennesker er (meget) komplekse, med fysiske, mentale, følelsesmæssige, sociale og åndelige aspekter, hvor det hele kan og vil påvirke klientens velbefindende og præstationer.
Samlet set, og meget forenklet skrevet, så er coachingpsykologien en tværfaglig, videnskabelig tilgang, som bliver dybt individuelt og skræddersyet til den enkelte klient. Det betyder, man, som behandler / coach sigter efter en dyb forståelse af den enkelte klient og dennes subjektive behov, i stedet for at følge et fastsat program eller model, som der, som regel, gøres med de oprindelig coachingtilgange, fx med NLP og lignende 1. generations og 2. generations coaching.
I coachingpsykologien arbejder man ikke (kun) med at opnå specifikke mål eller forbedre præstationer, ofte tvært i mod, men sigter mere mod at fremme generelt velvære, trivsel, den Mentale Sundhed og en oplevelse af balance i livet.
Der med at hjælpe klienten til en varig forandring ved at adressere roden til udfordringerne, problemerne og støtte klienten i at udvikle nye, mere konstruktive, støttende og fornuftige mønstre og strategier.
Coachinguddannelsen
Tryg her og læs om en uddannelse, der adskiller sig med sit meget høje niveau, hvor du, blandt andet, lærer om Evidensbaseret Coaching.
Kontakt mig for en uforpligtende samtale på:
Mail: Niels@andtalk.dk
SMS 40409547