– Eller hvordan du, som forælder, hjælper dit barn til at få mest mulig selvværd.
Det er relativt enkelt at hjælpe dit barn til at få mere selvværd.
Det sværeste er nok tålmodigheden.
For det kræver lidt, eller en del, vedholdenhed, overskud og nogle gange også ændringer af egne, gamle vaner.
Det er lidt ligesom at så nogle frø.
Først skal de plejes, vandes og ha´ sol. Så begynder de først at spire og siden kan man se forvandligen, når de kommer op af jorden og står i fuld blomst.
Med andre ord, det sker ikke fra den ene dag til den anden.
Men det kommer.
Ros eller anerkendelse.
Kender du forskellen på at give ros og på at vise anerkendelse.
Ellers bare lige kort:
Ros handler om at barnet gør noget og derefter får positiv opmærksomhed. Fx når barnet kommer med et hus bygget af Lego og vi udbryder; ”nååhr, hvor er du dygtig! Sikke fint du har bygget. Med skorsten og det hele.”
Ved at rose, lærer vi vores børn, at de (kun) bliver set, når de gør og/eller noget, for nu at sætte det lidt på spidsen.
Anerkendelse handler om barnets personlighed.
Barnet får positiv opmærksomhed alene af, at være til, uden at skulle gøre eller præstere noget.
Ved anerkendelse viser vi, at vi er interesseret i barnet holdninger og meninger – altså i barnet selv.
Vi gør os altså ikke til dommer over barnet præstation, men møder barnet med en dyb(ere) interesse.
Eksemplet med legohuset:
”Har du selv bygget det hus?”
”Hvordan har du fundet på det?”
”Hvor mange bor der i huset og hvem?”
”Der er en dør i. Går den ud til haven eller ud til en terrase?”
”Hvad laver de i huset?”
Rosen kommer ude fra.
Følelsen af anerkendelse, kommer inde fra.
Nu er det ikke sådan, at du aldrig må rose, selvfølgelig må og skal du det, men anerkendelse er meget, meget, mere vigtigt og på ingen måde mere kompliseret.
Det er spørgsmål om vane.
Styrkespotting
– handler om at se barnet ressourcer og styrker, og støtte barnet i at bruge dem.
Først hvad er ”Fejlspotting”:
Fx…
– Du har ikke ryddet godt nok op!
– Dine sokker ligger stadig og flyder.
– Du er godt nok langsom til at komme i tøjet.
– Du er ikke til at have med i byen!
– Fortsæt selv….
Vi kører det ofte på en automatreaktion og ser udelukkende det, de gør forkert eller for langsomt.
For nogle børn, er negative ord og især skæld ud, som at slå med ord.
Hvordan ser du så styrkerne hos dit barn?
1. Se og observer barnet lege sammen med andre børn.
Hvordan foregår legen, hvordan er dialogen og hvilken adfærd er den mest positive.
Måske er dit barn god til at dele legetøjet, meget social, sidder han eller hun mere for sig selv (fordybelse), kaos (kreativ og/eller fordybelse), larm og støj (begejstring, entusiasme, fantasi).
2. Reflekter over hvor du har oplevet barnet været helt fortabt i en leg eller i en handling.
Måske ved at læse, tegne, ”spille” instrumenter, motorisk osv osv. Det kan være tegn på, at barnet er i flow, kreativ og virkelig har ”ramt” noget, som virkelig er givende. Se om du kan finde den røde tråd her og om du kan støtte en udvikling.
3. Spørg andre voksne,
…også dem i institutionen, hvordan de vil beskrive dit barn.
Fx,
”Hvor ser du styrkerne hos mit barn?”
”Hvad har du oplevet, som har gjort mit barn glad eller ekstra glad?”
“Hvor har du oplevet mit barn i flow eller noget, der kunne minde om at han eller hun fordyber sig i legen?”
4. Oplevelser
Jo mere du giver dit barn af oplevelser – frem for at sætte hende eller ham foran tv´et og computeren – des mere vil de vise dig, hvad der fanger dem, dels vil de gå mere på opdagelse i sig selv.
Fx tag dem med til dans, højtlæsning, gymnastik, spejder, musik, musseer, sportmm.
Gerne steder eller ting, hvor de selv kan være aktive.
Det styrker deres nysgerrighed, kreativitet og evnen til at vi begejstring.
Jo mere de styrker kommer i spil, des nemmer får de fx ved at finde løsninger, blive mere tolerante og øge deres rummelighed, samt alle andre styrker og værdier.
5. De bedste kammerater.
Når dit barn er gammel nok, så spørg om hvad vedkommende synes bedst om hos sine kammerater, og hvorfor han eller hun synes lige netop dét, er den bedste egenskab.
6. Lego er genialt til at øge barnets fokus på styrker.
Udfordre barnet til at bygge:
Nysgerrighed, Mod, Glæde og værdier i det hele taget.
Lego har lavet Lego Serious Play, som bliver brugt som værktøj i ledelsesudvikling og, ikke mindst værdiafklaring for teams og grupper.
7. Find rollemodeller.
Fx Superman, Pippi Langstrømpe, Harry Potter, Postmand Per eller Emil og snak om, hvad disse figurer er gode til.
Det må naturligvis også være levende personer.
Spørg hvad barnet om, hvad han eller hun selv kan at det samme eller om han eller hun ville gøre det på en anden måde.
Om hvad der er rigtigt og forkert, for så er du inde på moral, etik og dermeddannelse.
8. Brug positive ord.
Både til barnet og i daglig tale, når du taler med andre voksne. Børn oplever meget mere Ved at rose, lærer vi vores børn, at de bliver set når de gør noget end vi umiddelbart tror, også på det ubevidste plan.
Forskning viser, at positive ord øger neuronernes positive aktivitet i hjernen væsentligt, frem for negative ord. Så tal pænt, en i en dæmpet tone, frem for at råbe, snerre, vrisse og bruge ”vrede” ord.
9. Når I er ude på oplevelser,
fx på et museum, så tal om det I ser og især det barnet ser og opfatter? Find små detaljer i billedet, på figuren eller musikken, så der kommer en historie ud af det og lad endelig barnet tale løs. Jo ældre barnet er, des mere kan det selv fortælle og jo yngre, jo mere kan du hjælpe og guide.
Det træner barnets nysgerrighed og kreativitet.
10. Når dit barn stiller spørgsmål,
som du ikke kan svare på, så glem alt om automatsvar, men går på nettet, søg i bøger eller gå på biblioteket, så I sammen finder svaret. På den måde træner du barnetsvidebegær og nysgerrighed.
11. Åbenhed
trænes blandt andet ved, at se om der er andre muligheder end det man lige tænker.
Åbenhed hænger sammen med mod. Det kan være det, at man hjælper barnet med at komme lidt ud af sin komfortzone. Det handler også om at altid at fortælle sandheden. Især når den er svær, som eksempelvis, når man har lavet noget, man ikke må. Så er det vigtigt, at man som forældre ikke hidser sig op eller skælder ud. Barnet vil frygte reaktionen. Reagerer man med ro og imødekommende hed, vil det
12. Den sociale intelligens
øves ved at spørge barnet om, hvad han eller hun føler i forskellige situationer sammen med andre mennesker. Men også ved at observere andres relationer.
Dels i forhold til barnets egne venner, dels i børneudsendelser.
Fx er Anna og Lotte, og Bamses Billedbog som rigtig god at bruge.
13. Der tales meget om at være curlingforældre.
At vi overbeskytter vores børn, så de er mindre modige.
Mod og selvstændighed kan du træne ved at tage udfordringer op, som barnet synes er lidt svære eller som han eller hun synes kræver mere eller mindre mod.
Pres ikke ret meget på, men deltag og vær guidende.
14. Vedholdenhed
…trænes ved at holde fast i, at noget skal laves færdigt, før man går videre til noget andet. Sig til barnet, inden det går i gang – fx med en tegning eller et legohuset – at de skal gøre ”opgaven” færdig og hvori det ”færdige” består. Nogle gange kan man lokke med en beløning eller, endnu bedre, at diskutere glæden ved det færdige arbejde.
15. Ærlighed
Vi kan sikkert blive enige om, at ærlighed er vigtigt. Det betyder, at du ikke må være negativ eller skælde ud, når barnet har lavet en fejl – barnet har i det mindste forsøgt – eller måske har fortalt en lille løgn. Viser du vrede eller negativitet, bliver det endnu svære for barnet at være ærlig, når der er sket en smutter. Vær åben og sig, at det er dejligt, at hun eller han kommer bag efter og fortæller sandheden – det er så meget sjovere. Gør det til en rigtig god og tryg oplevelse at kunne fortælle om fejltagelser, smuttere og baldrede ruder.
Fremhæv de rigtige ting og den rigtige adfærd, frem for at fokusere på fejlene.
Det er med til at øge optimisme og håb – og give et lidt lettere livssyn, tryghed, selvtillid og, ikke mindst, et meget stærkt selvværd.
16. Venlighed
Dét kan vi ikke få nok af i samfundet. Hverken overfor andre og så sandelig heller ikke overfor sig selv. I kunne måske sammen gi´ en hjemløs en 1 kr., 2 kr eller 5 kr. Og forklare hvorfor og hvad det gør for modtageren. Eller samle ind til Kræftens Bekæmpelse. At smile til kasseassistenten og sige tak eller god weekend.
Det øger også fokus på andres behov og sit eget behov.
17. ”Hvad er det bedste/sjoveste du har oplevet i dag?”
…er stærkt spørgsmål og værktøj, som hjælper med til at holde og øge fokus på det positive i livet. Dermed bliver der mindre plads til negative og man træner samtdig med den psykologiske kapital/robusthed og øger selvværd og selvtillid.
Det virker faktisk også på dig.
Tryk og læs mere om:
Slår du børn?
Støt din teenager bedst
Selvværd 1
Selvværd 2
Selvværd 3